Jak ubiegać się o odszkodowanie po powodzi i zalaniu?
Mieszkańcy południowych obszarów Polski mierzą się ze skutkami ogromnego żywiołu, który nawiedził środkową Europę. Prognozy specjalistów do spraw klimatu i środowiska nie są optymistyczne – takie kataklizmy będą zdarzać się coraz częściej. Warto zatem wiedzieć co zrobić, by uchronić się przed skutkami powodzi. Jednym z podstawowych działań powinno być wykupienie odpowiedniej polisy ubezpieczeniowej. Jak uzyskać odszkodowanie po powodzi, czego nie robić po zalaniu oraz na co zwrócić uwagę podczas podpisywania umowy z ubezpieczycielem – nasi eksperci podpowiadają.
Powódź zniszczyła moje mienie – jakie kroki wykonać by uzyskać ubezpieczenie?
- Minimalizacja szkody – każdy ubezpieczony zobowiązany jest do minimializowania rozmiarów szkód. Co to oznacza w praktyce? Ubezpieczony powinien przy użyciu wszystkich dostępnych mu środków ratować swoje mienie i wykonać wszelkie możliwe działania mające na celu niepogłębianie się rozmiarów tych szkód, np. w przypadku zalania wyłączyć instalację elektryczną by uniknąć powstaniu zwarcia. Wykazanie przez ubezpieczyciela opieszałości w zabezpieczaniu mienia, lub nawet działanie mające na celu powiększanie powstałych szkód w celu uzyskania wyższego odszkodowania będzie skutkować odmową wypłaty odszkodowania.
- Weryfikacja polisy – należy sprawdzić warunki posiadanej polisy, czy obejmuje ona ubezpieczenie na wypadek powodzi. Jeżeli nie – mimo posiadanej polisy nie będzie można ubiegać się o wypłatę odszkodowania. O tym, na co zwrócić uwagę przy podpisywaniu umowy z ubezpieczycielem piszemy w dalszej części artykułu.
- Udokumentowanie szkody – co do zasady szkody ocenia rzeczoznawca i należy się wstrzymać np. z wyrzucaniem zniszczonych elementów wyposażenia domu do przeprowadzenia oględzin. Jednak klęska żywiołowa jaką jest powódź to sytuacja nadzwyczajna, pozostawienie przez dłuższy czas zalanych rzeczy może nieść za sobą ryzyko np. chorób epidemiologicznych, w związku z tym ubezpieczyciele nie powinni wymagać wstrzymywania się z pracami porządkowymi. Należy jednak wstrzymać się z pracami remontowymi przed zweryfikowaniem szkody przez ubezpieczyciela, lub też ustalić z agentem ubezpieczeniowym, jaki zakres prac można wykonać na aktualnym etapie postępowania odszkodowawczego. Bezsprzecznie należy jednak udokumentować powstałe szkody: wykonać zdjęcia, filmy, a także posiadać świadków, którzy potwierdzą np. to, że odpowiednie służby odebrały do utylizacji dane przedmioty.
- Zgłoszenie szkody do ubezpieczyciela – szkodę należy zgłosić bezzwłocznie, zazwyczaj w ciągu 7 dni roboczych od jej wystąpienia, co powinna regulować umowa. Przekroczenie terminu zgłoszenia szkody może skutkować problamami z wypłatą odszkodowania. Często jednak osoby dotknięte powodzią przez dłuższy czas pozostawały bez dostępu sieci telefonicznej czy internetu, wtedy również należy udokumentować fakt, że zgłoszenia dokonano w pierwszym możliwym terminie. Ważny jest pierwszy kontakt z ubezpieczycielem, czyli dokonanie zgłoszenia. Kolejne dowody można uzupełniać w trakcie postępowania odszkodowawczego. Ważne, by mieć potwierdzenie dokonania zgłoszenia np. w postaci potwierdzenia wysłania wiadomości e-mail. Czego potrzebujemy do skutecznego zgłoszenia szkody? Do zgłoszenia szkody wymagany jest numer polisy ubezpieczeniowej, dokumentacja fotograficzna zniszczeń, przydatne mogą być również dowody zakupu np. sprzętu AGD i RTV, a także faktury i paragony potwierdzające zakup rzeczy po powodzi. Szkodę można zgłosić przez e-mail, listownie, telefonicznie lub przez specjalny formularz na stronie internetowej ubezpieczyciela.
- Oczekiwanie na wypłatę odszkodowania – ubezpieczyciel ma 30 dni na ustalenie rozmiaru szkód i wypłatę środków licząc od dnia zgłoszenia szkody. Niestety termin ten może zostać wydłużony w przypadku, gdy ustalenie wszelkich okoliczności będzie wymagało dodatkowego czasu. Co wpływa na wysokość wypłaconego odszkodowania za powódź? Przede wszystkim kwoty reguluje umowa, wpływ ma również wartość ubezpieczonego mienia, udział ubezpieczonego w kosztach lub wspomniane zaniedbanie ze strony ubezpieczonego w postaci braku działania w celu zminimalizowania szkód. Warto również zapoznać się z kwotami, jakie maksymalnie przysługują z tytułu poniesionych szkód – kwoty te reguluje umowa. Ubezpieczyciel wypłaci maksymalnie tyle, ile określa umowa nawet w sytuacji, gdy szacunkowa wysokość szkód jest wyższa.
Należy pamiętać, że posiadanie polisy ubezpieczeniowej nie jest gwarancją uzyskania ubezpieczenia po powodzi. Ubezpieczyciel odmówi wypłaty środków, jeżeli w warunkach polisy nie była ujęta powódź. Warto zaznaczyć, że ubezpieczyciele niechętnie ubezpieczają nieruchomości od powodzi. Jeżeli podczas podpisywania umowy okłamaliśmy agenta ubezpieczeniowego mówiąc, że powódź nigdy nie wystąpiła na danym terenie, a w przeszłości dochodziło na nim do takich przypadków, ubezpieczyciel również może odmówić wypłaty odszkodowania.
Jeżeli pomimo posiadanej polisy obejmującej powódź i wykazania strat ubezpieczyciel odmawia wypłaty odszkodowania, lub zaniża kwotę przyznanego odszkodowania, ubezpieczonemu przysługuje odwołanie się od tej decyzji. W przypadku, gdy mimo odwołania decyzja o wypłacie odszkodowania w dalszym ciągu jest odmowna, istnieje możliwość przeprowadzenia postępowania sądowego.
Ważne! Ubezpieczyciel może zaproponować ugodę. Przed jej podpisaniem warto upewnić się, że nie zamyka to drogi do ubiegania się o dalsze roszczenia.
Aby skutecznie dochodzić swoich praw najlepiej skorzystać z pomocy wyspecjalizowanej kancelarii odszkodowawczej. O tym, jak wybrać skuteczną kancelarię odszkodowawczą przeczytasz tu: JAK WYBRAĆ DOBRĄ KANCELARIĘ ODSZKODOWAWCZĄ I NIE DAĆ SIĘ OSZUKAĆ
Specjaliści ds. odszkodowań Polskiej Kancelarii Pomocy Poszkodowanym wywalczą adekwatne do poniesionych szkód odszkodowanie za powódź. Zapewniamy przejrzyste warunki współpracy. Zachęcamy do kontaktu – nasi specjaliści za darmo przeanalizują dokumentację, oszacują wysokość odszkodowania
Powódź a zalanie – czym się różnią?
O powodzi mówimy, gdy dochodzi do czasowego pokrycia znacznego terenu przez wodę w wyniku podniesienia się poziomu wód w zbiornikach wód stojących oraz w korytach rzek, od strony morza, a także w wyniku znacznych opadów atmosferycznych. Powódź to zjawisko hydrologiczne o charakterze przejściowym, często o gwałtownym przebiegu, niosące za sobą duże straty.
Zalanie, choć może powodować równie duże straty, jest zjawiskiem nieco inaczej definiowanym. Jest to zdarzenie polegające na niezamierzonym oraz niekontrolowanym pojawieniem się wody spowodowane najczęściej awarią np. wodociągową, kanalizacyjną. Najczęściej zalanie jest ryzykiem ujętym w standardowym pakiecie ubezpieczenia nieruchomości, lecz mimo podobieństwa w szkodach wywołanych przez powódź i zalanie, są to dwa oddzielnie zdefiniowane ryzyka i z polisy obejmującej zalanie ubezpieczony nie otrzyma odszkodowania za szkody z tytułu powodzi.
Jak ubezpieczyć się na wypadek powodzi?
Najczęściej powódź jest ryzykiem wyjętym ze standardowego pakietu ryzyk i należy je dodatkowo ubezpieczyć. Ubezpieczyciel może również odmówić ubezpieczenia na wypadek powodzi na terenach zalewowych, jeżeli uzna, że ryzyko wystąpienia takiej szkody jest wysokie lub gdy na danym terenie powódź już wystąpiła, lub występuje cyklicznie. Warto więc, mając tę wiedzę, szczegółowo dopytać agenta ubezpieczeniowego o zakres oferowanej przez niego polisy i zapoznać się z klauzulami wyłączającymi odpowiedzialność ubezpieczyciela. Jeżeli wybieramy ubezpieczenie All Risk możemy spać spokojnie – taka polisa zapewnia ubezpieczenie od wszystkich ryzyk, o ile ubezpieczyciel któregoś z nich nie wykluczył i nie wpisał tego w umowie tzw. małym drukiem.
Warto zatem bardzo dokładnie sprawdzić w umowie, czy mimo wybrania ubezpieczenia od wszystkich ryzyk powódź nie została z nich wykluczona. Jeżeli wykupujemy standardowe ubezpieczenie, koniecznie musimy zapoznać się z listą ryzyk, które obejmuje. Warto dopytać ubezpieczyciela o możliwość dodania ryzyka powodzi do wybranego pakietu. Warto również pamiętać o bieżącym wykonywaniu wymaganych przeglądów budynków czy dbałość o jego stan techniczny lub o stan zabezpieczeń. W przypadku powodzi może to być sprawa nieistotna, jednak np. w przypadku pożaru brak aktualnego przeglądu kominiarskiego może być powodem odmowy wypłaty odszkodowania lub jego zaniżenia przez ubezpieczyciela.
Należy podkreślić, że w przypadku klęski żywiołowej jaką jest powódź poszkodowanym należy się pomoc oferowana przez państwo niezależnie od tego, czy posiada się polisę ubezpieczeniową. Skorzystanie z pomocy państwa nie powinno być przeszkodą w uzyskaniu odszkodowania od ubezpieczyciela. Warto jednak dokumentować, na co wydaje się pomoc uzyskaną z funduszy państwowych.
Zalany samochód – jak uzyskać odszkodowanie z AC?
Najważniejsze po zalaniu samochodu jest to, by go samodzielnie nie uruchamiać, a najlepiej również nie otwierać. To ważne, ponieważ w przypadku próby odpalenia samochodu może dojść do zalania silnika, co ubezpieczyciel uzna za powiększenie rozmiaru szkody i na tej podstawie może odmówić wypłaty odszkodowania.
Podobnie jak w przypadku zalania nieruchomości, tu również należy zgłosić taką szkodę bezzwłocznie, podając numer polisy i dokumentację zdjęciową szkód. Ubezpieczyciel może odmówić wypłaty odszkodowania, gdy szkoda zostanie zgłoszona po wyznaczonym terminie lub gdy samochód nie był użytkowany zgodnie z jego przeznaczeniem. Ubezpieczyciele oferują różne pakiety AC, ale zazwyczaj wszystkie obejmują ryzyko zalania. Warto zweryfikować zakres oferowanych szkód przy podpisywaniu polisy i zapoznać się z ewentualnymi wyłączeniami ryzyka w umowie.
Wysokość odszkodowania za zalanie samochodu zależy od stopnia szkody oraz od wartości samochodu określonej przy podpisywaniu umowy. Po zgłoszeniu szkody ubezpieczyciel ma zazwyczaj 7 dni na dalsze kroki. Może po ocenie szkody pokryć koszty naprawy lub orzec szkodę całkowitą, gdyby naprawa wyniosła ponad 70 proc. wartości samochodu. W tym przypadku ubezpieczyciel szacuje wartość wraku i wypłaca ubezpieczenie w kwocie wartości samochodu pomniejszonej o wartość wraku. Samochód można w dalszych krokach zezłomować lub naprawić. Warto mieć na uwadze, że ubezpieczyciele często starają się zawyżyć wartość wraku. W takiej sytuacji warto jest wystawić na sprzedaż samochód za cenę sugerowaną przez ubezpieczyciela i udowodnić, że sprzedaż za taką cenę nie jest możliwa. Na tej podstawie ubezpieczyciel powinien zweryfikować szacowaną wartość wraku.
Skuteczne uzyskiwanie odszkodowań w takich sytuacjach, jak powódź wymaga czujności na każdym etapie postępowania. W sytuacji, gdy ubezpieczyciel odmawia wypłaty odszkodowania lub je zaniża, lub w celu upewnienia się, że procedura zostanie przeprowadzona prawidłowo warto skorzystać z pomocy specjalistów.
Polska Kancelaria Pomocy Poszkodowanym
– uzyskujemy należne odszkodowania
Nasze sukcesy: